NT2 onderwijs
Nederlands als tweede taal
RT&NT2 verzorgt lessen NT2 aan kinderen en volwassenen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. De lessen staan in het teken van het ontwikkelen van de taalvaardigheden in het Nederlands en uitbreiding van de woordenschat.
Expertise en ervaring
Ik heb expertise in & ervaring met de volgende onderwerpen
Basisschoolleerlingen in de taalklas, wereldgroep
ISK-onderwijs op het VO (schakeltrajecten in het middelbaar onderwijs)
Alfabetisering- en inburgeringstrajecten, staatsexamentrainingen in de volwasseneneducatie
Taaltrajecten: Tel mee met Taal, Taal en gezondheid
“Samenwerking met Diana was heel prettig”
Het kan in het NT2-onderwijs dus gaan om basisschoolleerlingen, expats, uitwisselingsstudenten uit andere landen of vluchtelingen van alle leeftijden. Deze lessen kunnen in een groep gegeven worden op locatie of privé.
RT&NT2 heeft expertise met alle doelgroepen en niveaus, van basisonderwijs tot inburgering. De trajecten zijn altijd op maat en doelgericht. Geen les is hetzelfde en de betrokkenheid van de leerlingen/cursisten is groot in de lessen. Er is veel variatie in werkvormen in de lessen. Er wordt rekening gehouden met verschillen in de groep. Geen les is hetzelfde!
RT&NT2 Butterfly verzorgt energieke lessen met veel passie, enthousiasme en betrokkenheid. Leerlingen en cursisten ervaren door de ontwikkelde kennis en werkvormen veel plezier in het leren van het Nederlands.
Wat is NT2-onderwijs?
Nederlands als tweede taal
De term Nederlands als tweede taal (NT2) wordt gebruikt om aan te geven dat iemand het Nederlands niet als moedertaal heeft. Als NT2-docent geef je dus les aan anderstaligen en begeleid je de leerlingen en cursisten naar het gewenste taalniveau.
Mijn taak als docent en de rol van de NT2-leerling/cursist
In een veilige en taalontwikkelende leeromgeving hebben de docent en de leerling ieder een eigen rol. Ik zorg ervoor dat de leerling wordt uitgedaagd door concrete, betekenisvolle leertaken aan te bieden, Verder wordt de leerling en cursist ondersteund bij het verwerken van de leerinhoud en het uitvoeren van de leertaken. Dat stimuleert de taalleerder om een zelfstandige leerhouding te ontwikkelen en zelfvertrouwen te krijgen.
De leerling is zich bewust van het belang van een actieve studiehouding, maakt gebruik van hulp- middelen die worden aangereikt en reflecteert (samen met de docent) op zijn eigen taalleerproces.
De samenwerking met Diana was heel prettig. Vanuit een vrij brede opdracht heeft ze structuur aangebracht, ons kundig geadviseerd en pedagogisch medewerkers opgeleid. Zij heeft haar werkwijze zo veel mogelijk aangepast aan ons concept en visie waarbij zij regelmatig afstemming zocht met collega’s. Mede dankzij haar inspanningen is er vanuit een tijdelijke opdracht een duurzame werkwijze voor nieuwkomers neergezet in ons kindcentrum, waar we heel trots op zijn.
Hartelijk dank Diana!
DIana werkt als docent NT2 en mentor van een uitstroomgroep bij de ISK in Delft. Ik heb haar leren kennen als een bekwame en hardwerkende docent. Ze is zeer betrokken bij de leerlingen en de organisatie. Ze is zelfstandig en flexibel, schroomt niet om te vragen of om haar mening te geven en is voor mij een fijne collega om mee samen te werken.
Privé of groep?
Op maat gemaakte lessen gegeven met passie en enthousiasme. Geen les is hetzelfde!